Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας

Διάρκεια

7 Μήνες

Κόστος

570,00

Έναρξη

31/08/20 – 11/04/21

Περιγραφή Προγράμματος

To επιμορφωτικό πρόγραμμα αναδεικνύει ποικίλες πτυχές της διδασκαλίας της πρώτης και δεύτερης/ξένης γλώσσας εστιάζοντας τόσο σε ειδικότερα μεθοδολογικά ζητήματα όσο και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά διαφορετικών ομάδων διδασκομένων.

Αρχικά, ύστερα από τον ορισμό της πρώτης, δεύτερης και ξένης γλώσσας και την ανάλυση της επίδρασης που ασκεί στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας προσδιορίζονται σύγχρονες τάσεις της γλωσσικής διδασκαλίας με άξονα, μεταξύ άλλων, τη δημιουργική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, τις αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και τη διγλωσσία στην ατομική και κοινωνική της διάσταση. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζονται προσεγγίσεις που αφορούν τη διδασκαλία/εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στην τυπική εκπαίδευση και τη διασπορά με σημείο αναφοράς την τοποθέτηση της γλώσσας σε ποικίλα κοινωνικοπολιτισμικά πλαίσια και τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού για κάθε ομάδα-στόχο. Ομοίως, αναδεικνύονται, μέσα από τη διαμόρφωση ενός ανάλογου θεωρητικού πλαισίου, καλές πρακτικές και διδακτικές προτάσεις για τη διδασκαλία της γλώσσας σε παιδιά με μεταναστευτικό υπόβαθρο, σε παιδιά Ρομά, σε παιδιά προσφύγων, αλλά και σε άλλες ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Παρέχεται έτσι, στο πλαίσιο του επιμορφωτικού προγράμματος, ένα ευρύ πεδίο ερευνητικών δεδομένων και προβληματισμών στη βάση της επιστημονικής ειδίκευσης των συγγραφέων των επιμέρους συνεδριών και εφαρμοσμένων δράσεων που έχουν μέχρι τώρα υλοποιηθεί για τη διδασκαλία της γλώσσας ως πρώτης και δεύτερης ή ξένης σε ποικίλα πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, ο/η επιμορφούμενος/η θα είναι σε θέση να:

  1. να προσεγγίζει κριτικά ζητήματα που άπτονται της διδασκαλίας της γλώσσας ως πρώτης ή δεύτερης/ξένης
  2. να προβαίνει στη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού για διαφορετικές ομάδες μαθητών/τριών με ιδιαίτερα κοινωνικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά
  3. να επεξεργάζεται κριτικά το φαινόμενο της διγλωσσίας και τις εκπαιδευτικές του εκφάνσεις
  4. να προβαίνει στον διδακτικό σχεδιασμό παρεμβάσεων που εναρμονίζονται με τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών/τριών του/της σε μια πολυπολιτισμική τάξη.
  5. να ενημερωθεί για προγράμματα και δράσεις που έχουν υλοποιηθεί στο πλαίσιο της διδασκαλία της γλώσσας ως πρώτης, δεύτερης ή ξένης στην Ελλάδα και τη Διασπορά και  αξιοποιεί σε ερευνητικό ή διδακτικό επίπεδο τα βασικά πορίσματα που αναδείχθηκαν από την υλοποίησή τους.